Jadąc do Holandii i planując tam zamieszkać i pracować, trzeba także orientować się w obowiązujących tam prawach i przepisach. W ten sposób nie tylko będzie nam łatwiej funkcjonować, ale i uniknie się ewentualnych problemów. Co warto wiedzieć?

Przepisy podatkowe w Holandii

Pierwsza podstawową informacją, którą każdy powinien przyswoić, to prawo podatkowe. Dotychczas obowiązywały tam trzy stawki podatkowe, oznaczone jako box 1, box 2 i box 3, które odpowiadają konkretnym dochodom uzyskanym w danym roku, jednak od 2020 roku weszła zmiana, w wyniku której są one już tylko dwie.

Pierwsza wynosi 37,35% dla dochodów do 68 507 euro i 49,5% dla dochodów powyżej tej kwoty. Większość holendrów rozlicza się online, w myśl „im szybciej, tym lepiej”, co często generuje przeciążenia serwerów. Więcej na ten temat mówią artykuły dotyczące holenderskich przepisów podatkowych, które przeczytasz na https://glospolski.nl. Można się więc dowiedzieć, jak wygląda w praktyce rozliczanie się z fiskusem.

Ubezpieczenie zdrowotne w Holandii

Opieka zdrowotna w Holandii jest w całości sprywatyzowana, co za tym idzie, każdy, kto przyjeżdża tam do pracy i chce mieszkać, zobowiązany jest do jej wykupienia – u pracodawcy lub w firmie ubezpieczeniowej. Minimalne stawki ustalane są odgórnie i co roku się zmieniają. To istotne, by o tym wiedzieć, ponieważ posiadanie takiego ubezpieczenia jest rzeczą bezwzględnie potrzebną, aby móc pójść do lekarza pierwszego kontaktu.

Praca w Holandii – jakie przepisy?

Chcąc podjąć pracę w Holandii, należy zdawać sobie sprawę z obowiązujących przepisów. W przypadku polaków najczęściej korzysta się z agencji pracy tymczasowej, choć można także poszukać ofert z otwartego rynku. Trzeba też wiedzieć, że w Holandii wyróżnia się trzy typy zatrudnienia A, B i C, które różnią się między sobą czasem oraz warunkami. Koniecznie trzeba też przedstawić wszystkie niezbędne dokumenty, jak dowód osobisty czy ubezpieczenie zdrowotne, należy też zarejestrować się w siedzibie lokalnych władz i założyć własne konto bankowe.

Urlopy i zasiłki w Holandii

Kwestie urlopów pracowniczych są uzależnione od tego, jaki posiada się staż pracy, przy czym nie można na wolne liczyć w przypadku umów o pracę typu A. Z zasady jest tak, że przysługujące dni wolne liczone są na podstawie tego, ile dni w tygodniu pracujemy, przy czym wynoszą one ich czterokrotność. To znaczy, że jak pracujemy 5 dni w tygodniu, tym samym przysługuje nam 20 dni urlopu w roku. Oprócz standardowego wynagrodzenia wliczany jest także dodatek urlopowy w wysokości 8% pensji.

Kobiety z kolei mogą liczyć na płatny urlop macierzyński, który trwa do 16 tygodni i wypłacany jest w tym czasie zasiłek w wysokości 100% wynagrodzenia. Urlop rodzicielski z kolei przysługuje rodzicom dzieci do wieku 8 lat i trwa nie dłużej niż 13 tygodni, przy czym jest on bezpłatny.

Prawo i przepisy obowiązujące w Holandii – co wiedzieć?

Przepisy, które obowiązują w Holandii, znacznie różnią się od tych, które mamy w Polsce, dlatego planując zamieszkać w tym kraju, warto zdecydowanie wcześniej dowiedzieć się wszystkich podstawowych informacji. Znacznie ułatwi to aklimatyzację i pozwoli w pełni korzystać z przysługujących nam praw. Nie tylko ustrzeże nas to od popełnienia nieświadomych przestępstw, ale i pozwoli na uniknięcie nadużyć ze strony nieuczciwych ludzi (np. agencji zatrudnienia). Z wieloma informacjami można z łatwością zapoznać się w sieci.

Comments

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    prawo, przepisy, konstytucje