Epidemia koronawirusa wymusiła zmianę dotychczasowego trybu życia, większość z nas pozostaje w domu i rezygnuje z zaplanowanych podróży. Na mocy wprowadzonych ograniczeń zamykane są granice, przewoźnicy odwołują loty, zdrowy rozsądek podpowiada, aby odpuścić sobie jakiekolwiek wojaże. Czy z uwagi na stan epidemii mamy prawo do zwrotu opłaty za bilet i wycieczkę?

zwrot opłat za bilet podczas epidemii

Koronawirus a zwrot opłaty za bilety lotnicze?

Wirus SARS-CoV-2 pokrzyżował plany milionów osób na całym świecie. Zagrożenie rozprzestrzenia się choroby sprawia, że odwołane zostają wszystkie masowe eventy, wydarzenia o charakterze kulturalnym, imprezy turystyczne. Obowiązujące na mocy przepisów restrykcje dotyczące zakazu przemieszczania wpłynęły na odwołanie połączeń, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych.

W przepisach brak jednoznacznych rozwiązań dotyczących kwestii zwrotu opłaty za bilety lotnicze w związku z koronawirusem. Stan epidemii i zwrot środków w takim przypadku nie są regulowane prawem lotniczym, przewoźnicy powołują się na swoje regulaminy i obowiązujące taryfy. Zgodnie ze stanowiskiem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sytuacji, w której linia lotnicza nie anulowała lotu klient powinien mieć możliwość zmiany terminu lotu lub zwrotu biletu lotniczego. Konsument musi jednak liczyć się z konsekwencjami finansowymi dokonanych zmian.

Jakie skutki odwołania wycieczki podczas epidemii?

Koronawirus zatrząsł również branżą turystyczną, w kłopotliwej sytuacji znaleźli się zarówno podróżujący, jak i organizatorzy wycieczek. Kiedy z uwagi na ogłoszony stan epidemii jedna ze stron zawartej umowy chce od niej odstąpić, należy powołać się na ustawę o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. W myśl zawartych w niej uregulowań klient nie ponosi kosztów związanych z odstąpieniem, jeżeli w docelowym miejscu podróży i pobliskim obszarze występują tzw. nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności. Przepisy zaliczają do takich stan epidemii jako sytuację zagrażającą ludzkiemu życiu, dlatego możemy ubiegać się w biurze podróży o zwrot pieniędzy wpłaconych za wycieczkę.

Przymusowa kwarantanna na wakacjach – kto pokrywa koszty?

W związku z epidemią koronawirusa sporną kwestią często pozostają rezerwacje hotelowe. Jeżeli zabukowaliśmy pobyt w hotelu, czy pensjonacie przez portal internetowy dobrze skontaktować się z jego pracownikiem telefonicznie lub mailowo celem odwołania rezerwacji. Kiedy zaplanowaliśmy wyjazd samodzielnie, bez żadnego pośrednictwa musimy ustalić kwestię zwrotu wpłaconych już pieniędzy bezpośrednio z właścicielem obiektu.

Pandemia wirusa wiąże się w wielu przypadkach z obowiązkiem poddania się kwarantannie, czasem przymusowa izolacja to konieczność przedłużenia pobytu w miejscu wypoczynku. W sytuacji, w której organizatorem wycieczki jest biuro podróży, to ono pokrywa koszt dłuższego pobytu. Wyjazd bez pośredników i przymus kwarantanny w hotelu to dodatkowe koszty, z którymi musimy się liczyć.

kategoria: Prawo

komentarze

  • E. M. 2021-11-30

    I dostał ktoś coś takiego? Jak patrzyłam po znajomych, to najczęściej po prostu dostawali vouchery na kolejne lata. Nie wiem, czy tak to powinno wyglądać. Słabiuśko. Mam nadzieję, że jednak mimo wszystko był ktoś, kto na tym bałaganie zyskał.

odpowiedz dla E. M. anuluj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

prawo, przepisy, konstytucje