Epidemia koronawirusa wymusiła zmianę dotychczasowego trybu życia, większość z nas pozostaje w domu i rezygnuje z zaplanowanych podróży. Na mocy wprowadzonych ograniczeń zamykane są granice, przewoźnicy odwołują loty, zdrowy rozsądek podpowiada, aby odpuścić sobie jakiekolwiek wojaże. Czy z uwagi na stan epidemii mamy prawo do zwrotu opłaty za bilet i wycieczkę?

zwrot opłat za bilet podczas epidemii

Koronawirus a zwrot opłaty za bilety lotnicze?

Wirus SARS-CoV-2 pokrzyżował plany milionów osób na całym świecie. Zagrożenie rozprzestrzenia się choroby sprawia, że odwołane zostają wszystkie masowe eventy, wydarzenia o charakterze kulturalnym, imprezy turystyczne. Obowiązujące na mocy przepisów restrykcje dotyczące zakazu przemieszczania wpłynęły na odwołanie połączeń, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych.

W przepisach brak jednoznacznych rozwiązań dotyczących kwestii zwrotu opłaty za bilety lotnicze w związku z koronawirusem. Stan epidemii i zwrot środków w takim przypadku nie są regulowane prawem lotniczym, przewoźnicy powołują się na swoje regulaminy i obowiązujące taryfy. Zgodnie ze stanowiskiem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sytuacji, w której linia lotnicza nie anulowała lotu klient powinien mieć możliwość zmiany terminu lotu lub zwrotu biletu lotniczego. Konsument musi jednak liczyć się z konsekwencjami finansowymi dokonanych zmian.

Jakie skutki odwołania wycieczki podczas epidemii?

Koronawirus zatrząsł również branżą turystyczną, w kłopotliwej sytuacji znaleźli się zarówno podróżujący, jak i organizatorzy wycieczek. Kiedy z uwagi na ogłoszony stan epidemii jedna ze stron zawartej umowy chce od niej odstąpić, należy powołać się na ustawę o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. W myśl zawartych w niej uregulowań klient nie ponosi kosztów związanych z odstąpieniem, jeżeli w docelowym miejscu podróży i pobliskim obszarze występują tzw. nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności. Przepisy zaliczają do takich stan epidemii jako sytuację zagrażającą ludzkiemu życiu, dlatego możemy ubiegać się w biurze podróży o zwrot pieniędzy wpłaconych za wycieczkę.

Przymusowa kwarantanna na wakacjach – kto pokrywa koszty?

W związku z epidemią koronawirusa sporną kwestią często pozostają rezerwacje hotelowe. Jeżeli zabukowaliśmy pobyt w hotelu, czy pensjonacie przez portal internetowy dobrze skontaktować się z jego pracownikiem telefonicznie lub mailowo celem odwołania rezerwacji. Kiedy zaplanowaliśmy wyjazd samodzielnie, bez żadnego pośrednictwa musimy ustalić kwestię zwrotu wpłaconych już pieniędzy bezpośrednio z właścicielem obiektu.

Pandemia wirusa wiąże się w wielu przypadkach z obowiązkiem poddania się kwarantannie, czasem przymusowa izolacja to konieczność przedłużenia pobytu w miejscu wypoczynku. W sytuacji, w której organizatorem wycieczki jest biuro podróży, to ono pokrywa koszt dłuższego pobytu. Wyjazd bez pośredników i przymus kwarantanny w hotelu to dodatkowe koszty, z którymi musimy się liczyć.

Comments

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    prawo, przepisy, konstytucje