Obsługa klienta to pojęcie bardzo szerokie, gdyż dotyczy wszelkich interakcji mających miejsce w świecie rzeczywistym, jak i za pośrednictwem internetu, pomiędzy przedstawicielem firmy a potencjalnym lub obecnym klientem. Można więc śmiało stwierdzić, że obsługa klienta to całość świadczeń konsumenckich (w tym nawiązanie pierwszego kontaktu, sprzedaż oraz utrzymywanie relacji biznesowych). Przyjrzyjmy się zatem zarobkom na poszczególnych stanowiskach związanych z obsługą klienta.

Jakie stanowiska pracy wiążą się z obsługą klienta?

Szukając pracy w szeroko pojętej obsłudze klienta, możemy aplikować na naprawdę wiele stanowisk. To, które wybierzemy, będzie zależało od naszych osobistych preferencji, a także posiadanych umiejętności oraz doświadczenia. Ciekawe oferty pracy z kategorii obsługa klienta można znaleźć na www.gowork.pl. Co istotne, aby dostać pracę w charakterze np. specjalisty ds. obsługi klienta nie potrzeba często wyższego wykształcenia, szansę na zatrudnienia mają również osoby bez doświadczenia.

Obsługa klienta to przede wszystkim praca polegająca na rozmowie z ludźmi w celu rozwiązania ich problemów, przyjmowania różnego rodzaju zgłoszeń, czy przedstawiania oferty, a także finalizowania transakcji. Stanowiska powiązane z obsługą klienta to m.in.:

  • specjalista ds. reklamacji,
  • lider zespoły ds. obsługi klienta,
  • serwisant,
  • kierownik ds. obsługi technicznej,
  • przedstawiciel handlowy.

Działy obsługi klienta tworzone są w firmach należących do różnych branż, w tym do branży medycznej, finansowej, reklamowej, marketingowej itd., różny może być także zakres obowiązków ich pracowników, o czym więcej napiszemy w dalszej części artykułu.

Ile można zarobić, pracując w obsłudze klienta?

W związku z tym, że obsługa klienta to różne stanowiska, zarobki uzależnione są zarówno od tego, czy aplikujemy na młodszego, czy starszego specjalistę, jak i od tego, w jakiej branży działa rekrutująca firma. Wpływ na warunki finansowe ma również to, w jakim mieście szukamy pracy, nie jest tajemnicą, że zarobki w Warszawie, czy Krakowie są wyższe niż w większości pozostałych polskich miast.

Według przeprowadzanych badań statystycznych, przeciętne wynagrodzenie specjalisty ds. obsługi klienta wynosi około 5 tys. zł brutto. W przypadku osoby początkującej, a więc młodszego specjalisty, wynagrodzenie zazwyczaj nie przekracza 4 tys. zł brutto, natomiast specjalista może liczyć już na wypłatę w przedziale 4,5 – 5,5 tys. zł brutto. Najwięcej zarabiają rzecz jasna liderzy zespołów (6-7,5 tys. zł brutto) oraz dyrektorzy (19-21 tys. zł brutto miesięcznie).

Jak widać, obsługa klienta to dział, który daje bardzo duże możliwości i otwiera szerokie perspektywy zarobkowe. Nawet zaczynając od przysłowiowego „zera”, mamy szansę awansować i znacznie poprawić swoje warunki finansowe.

Czym zajmują się osoby zatrudnione w obsłudze klienta?

W związku z tym, że mówiąc o obsłudze klienta, możemy mieć na myśli wiele różnych stanowisk, to zakres obowiązków także jest bardzo szeroki. Podstawowym zadaniem osoby pracującej w dziale obsługi klienta jest zapewnienie wysokiej jakości usług w wybranej dziedzinie. Osoba zatrudniona na stanowisku specjalisty ds. obsługi klienta może być odpowiedzialna za:

  • pozyskiwanie nowych klientów,
  • sporządzanie raportów z realizowanych operacji i składanie ich na ręce przełożonych,
  • udzielanie informacji na temat aktualnych działań promocyjnych, cen produktów i usług, warunków realizacji ich dostaw itd.,
  • realizacja zgłoszeń reklamacyjnych telefonicznych oraz e-mailowych,
  • realizowanie transakcji,
  • negocjowanie warunków oferty i zawieranie umów.

To oczywiście tylko część możliwych obowiązków. Łatwo jednak zauważyć, że praca w obsłudze klienta wymaga sporej wszechstronności. Oczywiście nie jest to zajęcie dla każdego, nie mniej warto spróbować swoich sił. Takie doświadczenie można później wykorzystać praktycznie w każdym zawodzie, dlatego nawet jeśli stwierdzimy, że to nie dla nas, to nie będzie to stracony czas.

kategoria: Finanse

komentarze

  • Berry 2022-03-25

    Ja powiem tylko tak – od dużo za mało. Praca pełna stresu, nerwów i ogromnej odpowiedzialności, a w większości przypadków wynagrodzenie absolutnie nieadekwatne.

  • Anonim 2023-03-24

    Do obsługi klienta to trzeba mieć cierpliwość… Szanuję ludzi, którzy pracują na słuchawkach w obsłudze klienta, przecież ludzie mogą być czasem tacy niemili, zgryźliwi….

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

prawo, przepisy, konstytucje