Otwarcie sklepu internetowego nie jest w obecnych czasach czymś trudnym. Wiele osób decyduje się na ten krok, chcąc rozwinąć swój własny biznes. Jest to znacznie tańsze i mniej skomplikowane rozwiązanie, niż otwarcie sklepu stacjonarnego, a do tego daje większe możliwości w kwestii dotarcia do szerokiego grona klientów. Trzeba jednak pamiętać o tym, że tak jak w przypadku każdej innej działalności gospodarczej, tak w przypadku sklepu internetowego konieczne jest przestrzeganie wszystkich przepisów prawnych, również w kwestii stworzenia regulaminu.
- Jak stworzyć regulamin sklepu internetowego
- Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?
- Nowe prawo konsumenckie
Jak stworzyć regulamin sklepu internetowego?
Zacznijmy od tego, że regulamin sklepu internetowego jest formą umowy zawieranej pomiędzy klientem a sprzedawcą. Wzór takiego dokumentu można znaleźć w internecie, nie mniej regulamin sklepu internetowego przygotować może kancelaria prawna i jest to rozwiązanie, które da nam absolutną pewność, że znajdą się w nim wszystkie niezbędne informacje i zapisy. Warto skorzystać z takiej pomocy, gdyż przy tworzeniu regulaminu należy wziąć pod uwagę takie przepisy, jak:
- Kodeks cywilny,
- RODO,
- Ustawa o prawach konsumenta,
- Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną,
- Kodek spółek handlowych,
- Ustawa o ochronie danych osobowych.
Trzeba przyznać, że jest to naprawdę duży zbiór przepisów i osoba, która na co dzień nie ma z kwestiami prawnymi do czynienia, może czuć się zagubiona. To, co znajduje się w regulaminie sklepu internetowego, zależy także od tego, jaki asortyment jest w nim sprzedawany.
Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?
W takim dokumencie koniecznie należy zamieścić pełną informację na temat przedsiębiorcy, a także jasno określić, kiedy dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży pomiędzy nim a klientem. Drugą bardzo ważną informacją jest to, jakie są dostępne metody dostawy i płatności. W regulaminie muszą znaleźć się również szczegóły dotyczące terminu, w jakim klient może odstąpić od umowy. Minimalny czas, czyli 14 dni od momentu otrzymania przesyłki, jest określony przez ustawę o prawach konsumenta, jednak zdarza się, że sprzedawcy wydłużają go np. do miesiąca.
Bardzo ważne jest również zawarcie w regulaminie informacji dotyczących procedury reklamacyjnej. Należy wskazać jak i gdzie można składać reklamacje. Jeśli istnieją jakieś wyjątki, kiedy możliwość zwrotu towaru nie przysługuje klientowi, to również należy to dokładnie opisać.
Nowe prawo konsumenckie
Każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć, że od 1 stycznia 2021 roku obowiązuje nowe prawo konsumenckie. Oznacza to dodatkowe wymogi i obowiązki informacyjne dla sprzedawców. Celem wprowadzenia nowych przepisów jest zmuszenie przedsiębiorców do informowania klientów o ich prawach. Nie wypełnienie nowych przepisów może skutkować takimi konsekwencjami, jak:
- uznanie umowy za nieważną,
- brak odpowiedzialności klienta za zmniejszenie wartości towaru,
- wydłużenie d 1 roku prawa do odstąpienia od umowy.
komentarze
Cieszę się, że przepisy odnoszące się do regulaminów sklepów internetowych są stale aktualizowane – wydaje mi się, że to bardzo potrzebne patrząc na to jak commerce się rozwija, a oszustów nie brakuje. Może teraz łatwiej będzie ścigać krętaczy i dochodzić swoich praw 🙂